Frans Broeders_W16.jpg

Frans Broeders

Oprichter Deterra, Online Foodmarkt, Online Food Sector

Categorie
Retail & Handel, Gezondheid, Voeding & Welzijn,
Type
Expert & Thought leader, Leidinggevende & Ondernemer,
Inzetbaarheid
Keynote spreker
Talen
EN NL
Afkomstig van
Nederland
Tijdlijn
  • 2016
  • Ontvangst Agrofoodpluim
  • 2015
  • Finalist, Beste Ondernemers Visie

Biografie

ir. F.C.A.M. Broeders MBA is van jongsafaan al geboeid door de foodsector. Als kleine jongen was hij als voedselproducent al actief in de voedselketen. Weliswaar wel met een boerderij van lego…Inmiddels heeft Frans een brede internationale ervaring in foodsector…

Frans Broeders is afgestudeerd aan Wageningen Universiteit met afstudeerrichtingen Bedrijfseconomie en Dierwetenschappen, waarvoor hij stage liep in Amerika. Daarnaast is hij met een Executive MBA aan de Erasmus Universiteit afgestudeerd. Hierbij heeft hij exchange programma’s gevolgd aan zowel FundaçãoGetulioVargasUniversity in Sao Paulo als aan University of Cape Town. Voor zijn afstudeerthesis heeft hij een Balanced Scorecard ontwikkeld voor Rabobank Group (grade: 9).

Er zijn 2 momenten in zijn internationale loopbaan bepalend geweest voor zijn huidige activiteiten. Het eerste was zijn 2-jarige verblijf in UK voor zijn werkgever (marktleider in Europese vleesmarkt). Tijdens zijn werk in de UK zag hij al vroeg in dat ook de voedingsmarkt de transitie naar het internet zou gaan maken. De UK blijkt immers sinds jaar en dag voorloper in nieuwe ontwikkelingen in de foodretail.

Het tweede was het moment dat hij naar Nederland werd teruggehaald om daar een probleem op te lossen. Walmart, ’s werelds grote retailer, had een contract van 400.000 kg opgezegd. Hiervoor bleek maar 1 oplossing welke hij mocht gaan uitvoeren: sluiting van een fabriek waar 320 mensen werkzaam waren. De werking van de voedselketen in de praktijk. Dat kan en moet anders, dacht hij …

Met zijn start-upDeterra anticipeert hij op zowel de transitie die de voedselketen doormaakt van offline naar online, alsook op de groeiende behoefte aan duurzaam eten. Vervolgens heeft hij volgens de Amerikaanse Lean-Startup methode zijn idee omgezet naar een product in de markt. Voor de verdere ontwikkeling heeft hij investeerders uit de markt aan zich weten te binden.

Zijn startup was in 2015 finalist van Beste Ondernemers Visie en werd door consumentenblad Delicious uitgeroepen als een van de foodtrends voor 2016. In juni 2016 heeft zijn bedrijf de Agrofood pluim ontvangen van de Gedeputeerde voor agrarische ontwikkeling van de provincie Noord-Brabant. De agrofoodpluim wordt toegekend aan bedrijven die vooroplopen in innovatie en verduurzaming van agrofoodsector en zo bijdragen aan de ontwikkeling om vanBrabant een van demeest duurzame en innovatieve agrofoodregio’s van Europa te maken.

Door zijn jarenlange ervaring voelt Frans zich thuis in onderwerpen als nieuwe business modellen, e-business, ondernemerschap, start-ups (LeanStart-up methode), duurzaamheid, strategie naar operatie, (agri) food.

Frans Broeders is o.a. spreker geweest voor Erasmus Universiteit, NOS journaal, BNR nieuwsradio, AgrifoodCapital, ConnectedFuture Conference, Gemeente ’s-Hertogenbosch/Sint-Michielsgestel, HAS Hogeschool alumni sessie en Retail Safari. Frans weet goed onder woorden te brengen waar de nieuwe economie voor staat. Zijn presentatie is interessant voor allerlei ondernemers, voor verschillende branches. Authentiek en met passie gepresenteerd.

Inzetbaarheid

Keynote spreker

Spreker

Wat kan food sector leren van impact die online heeft gehad en nog steeds heeft in non-food sectoren? En hoe kan ze hier lering uit trekken? Hierbij wil Frans Broeders graag helpen o.b.v. de observaties van die markten en zijn ervaringen met zijn start-up Deterra